jueves, 27 de diciembre de 2012

RESSENYA : DEJAME ENTRAR (2008)




De les últimes produccions en matèria de cinema fantàstic,sens dubte una de les més innovadores i sorprenents és aquesta Déjame entrar de Tomas Alfredson ; una cinta de temática vampírica que afortunadament va molt més enllà del que trobem en altres propostes actuals tipus Crepúsculo, Underworld i similars, i acaba esdevint de visionat obligatori no només per als més vampiròfils de la casa sino també per a tot amant del cine que es preuï.

I que ningú s' equivoqui que sota l' aparença d' extranya pel.lícula de terror ens trobem davant un drama vampíric de primera classe que ens narra la història d' amor retorçat que es dóna entre l' inadaptat Oskar, un xiquet que está sent assetjat a l' escola per alguns dels seus companys de classe, i la seva peculiar veïna de nom Eli,que resulta que uns gustos gastronòmics ben diferents a la mitjana i es que la col.legui es una vampira de cuidao,que ben aviat fará estralls en el barri on viuen els protagonistes.

La història está ambientada en la Suècia dels anys 80 i recrea amb encert una visió ben sòrdida d' aquest context,possant émfassis en els personatges decadents -molts d' ells clarament alcohòlics per a més inri- que pul.lulen per el poblet on viuen els protagonistes i que encara magnifiquen més els compassos d' aquesta deliciosa adaptació de la novel.la homònima de John Ajvide Lindqvist ,un bestseller que va ser escrit el 2004 i que en general va obtindre molt bones crítiques allá on va ser publicat. 

Però tornem a la pel.lícula.De primeres dir-vos que está excel.lentment plantejada en matèria de direcció i guió i que gaudeix d' una exquisita fotografía, i una aconseguida banda sonora. A més, fa ús d' un inteligentíssim joc entre els plans curts -usats majorment per narrar  la relació cada cop més estreta entre els protagonístes- i els plans generals (que apareixen més bé per recrear el poblet suec sòrdit i depriment on transcorre la acció i també per recrear -de manera gloriosa- els sobtats atacs i moviments de la nena vampira). Per emmarcar.




 


Però si hi ha alguna cosa a destacar obertament en aquesta pel.lícula son les espléndides interpretacions dels joveníssims actors principals (Kare Hedebrant i Lina Leandersson) que porten ells solets tot el pes d' aquesta producció.És a més doblement meritòri perque era la primera vegada que participaven en un film, però per a ells com si ja n' haguessin rodat mil: les seves actuacions son superlatives, sobretot Lina que li sap donar al seu personatge una quantitat de matissos brutals. Sens dubte als dos els hi espera un exitós futur en el món de la interpretació.Només per la seva excel.lent feina ja val la pena veure aquesta pel.lícula.

Pel que fa al ritme de la pel.lícula trobem que és lent i pausat i el seu tó força poètic, però que no pateixin els amants de les emocions fortes perque quan convè no s' escatima ni un pèl en oferir escenes ben impactants que es queden gravades a foc en la memòria,com,per exemple, quan una dona que ha estat vampiritzada es suicida cremantse amb la llum del sol o tots els atacs de la nena vampira (impressionants tots ells) i... sobretot i per damunt de tot, LA ESCENA DE LA PISCINA, que és ja punt i apart del gènere i tota una lliçó de com suggerir e impactar alhora i a més, fer-ho de manera apropiada.Al.lucinareu quan la veigueu,paraula.Una de les millors escenes de la història del cine fantàstic, sens dubte.

Per últim comentar que la pel.lícula es molt mes complexa del que sembla a primera vista.I es que hi ha un munt de detalls que estaven en la novel.la i que aquí es deixen a la interpretació de l' espectador.







 
Detalls com quina es exactament la relació que tenen  l' home que viu amb l' Eli i aquesta.

(i al loro que aqui començen els SPOILERS.)

Jo al principi vaig pensar que era el pare adoptiu d' ella però pel que he averiguat de  la novel.la sembla ser que no es així,i que la seva relació es mooooolt més sinistra del que semblaría a primera vista.Però millor no us xafo la guitarra per als que volgueu llegir-la (jo entre ells tot i que buscant informació per a la ressenya m' hagi acabat spoilejant a mi mateix).

Una altre escena per comentar: ¿que pinta aquella escena on la Eli es va dutxar, l' Oskar la mira d' amagat i veiem un primer pla del pubis de la Eli? Si ens hi fixem bé,ens donará molt que pensar.Però es un detall (visual) tant subtil que es molt difícil adonar-se'n el primer cop.



Com a pista per al que m' estic referint només cal recordar certa escena on la Eli li pregunta a Oskar algo aixíns com:

-"Si yo no fuera chica tu me querrías igual?"
-Si.-Li contesta ell.  

¿Perquè la Eli li pregunta això? Només els més avispats o els que s' hagin llegit el llibre sabran la resposta.Però és un detall que  fa que la història cobri una nova perspectiva.

Com el fet de que en el llibre,Eli resulta ser un diminutiu de.......Elías,un nom de NOI.¿Oi que ara tot cobra una nova perspectiva?

I parlant de noves perspectives, el fet de que en certs moments els protagonistes es comuniquin en codi Morse quan estan separats l' un del altre li don un punt de vista ben curiós a aquesta història d' amor vampíric .I posso amor en cursiva perquè es molt discutible fins a quin punt aquest dos estan realment enamorats (sobretot ella) i si la seva relació no és més bé una espècie de extrany matrimoni de conveniència amb un més que possible final trágic (que nosaltres no veurem però queda ben suggerit si ens hi fixem com li va anar a l' anterior protector de la Eli).

Per cert : en la última escena, el que li está dient l' Oskar en codi Morse a l' El.li a través de la caixa on ella s' amaga es : "Un petó".Un bonic final sens dubte,tot i que realment el destí final de l' Oskar sigui terriblement ben incert,com ja he apuntat abans.


(Fí DELS SPOILERS )

Així doncs i fent un repás de tot plegat tenim una pel.lícula de factura ben sobria, que prescindeix dels efectismes gratuïts,cosa que és d' agraïr; elegant i altament suggestiva a la par que evocadora; amb algunes escenes d' alt impacte que difícilment oblidareu i emmarcada per una emotiva banda sonora,una poètica i suggerent història i adecuada fotografía i les exquissites interpretacions dels joves protagonistes.

Crec que no cal dir més.Déjame Entrar es una joia de culte del cine fantàstic de visionat obligatori per a qualsevol fan del gènere i que també disfrutaran tots els cinèfils que sapiguen apreciar les seves grans qualitats que en son moltes.









 





No hay comentarios:

Publicar un comentario